Wednesday, October 14, 2015

Prolonged jaundice atau demam kuning yg berpanjangan

Assalamualaikummm... Kehkeh.. Ade lagi ker orang nak baca blog aku ni weyy.. Lama di tinggalkan.  Biase la ibu bekerjaya ..hahaha..

Ok, straight to the point.. Jgn meleret panjang.. Tengok tajuk? Ok, ini la yg aku lalui after melahirkan Humaira Sofea... Alhamdulillah, skg dah jadi ibu... Dulu bekerjaya, sekarang tidak lagi.. Wink3.. Tujuan utama post kali ni, adalah sebab nak bg info dan share sikit pngalaman aku dengan jaundice aka demam kuning... Sebab masa kena jaundice ni, google dan blog2 ni la tempat aku cari ilmu dan info pasal jaundice as well as prolonged jaundice.. So why not aku pun share pngalaman khususnya untuk ibu2 muda dan yg baru pertama kali melahirkn anak..

Baby Humaira lahir pada raya kedua 2015.. 18/7/2015.. After bersalin, hari ketiga aku di benarkan pulang ke umah. Sampai jer rumah, terus inform nurse klinik desa... Petang tu misi datang, cakap baby aku kuning .. Dia bg surat makmal, dan suruh aku cepat2 pegi hosp..petang tu juga aku dan suami ke hosp yg hanya ambil masa 10min dari umah aku...masa tengok misi ambik darah baby kat tumit, aku dah mula nak pitam.. Nangissss iolls weyy.. Hah, inilah masalah utama untuk mereka yg baru first time ada anak.. Mental emosi tak kuat.. Aku tengok mak2 yg dah anak 3-4orang relax jer . Haha.. 

Nasihat no 1: ibu2 muda, jangan stress k... Tenangkan diri, fikir positif! 

Ok sambung... Hah amik ko result darah, billirubin 17.. Terus admit ward ok... Pakai lmpu uv yg kaler biru tu, atas bawah... Bermulalah episod sedih dan tertekan dlm diri aku.. Doktor ckp kene cepat2 masuk wad dan duk bawah lampu, kalau tak turun juga result, kene pi hosp ipoh. Takmauuuuu... Paling teruk jaundice ni bila result lebih 17.. Dan kalo tak turun juga, perlu tukar darah... Allah, mohon jauh la pkara2 gitu... 

Pnglmn duk wad? Stress lah yg utama.. Kat hosp tu aku sorang jer admitted dlm wad baby tu.. Mlm tu baru masuk lagi sorang, tp anak kedua... Baby Dia pon jaundice tinggi..

Nasihat no. 2: susukan bayi anda dengan kerap... Even korang rase susu tak keluar/sikit, takpe..jgn putus asa... Sebab jaundice di singkirkn melalui najis.. Lagi kerap baby berak, lagi cepat turun kuning..

 Aku admit 2 malam.. Alhamdulillah, result jadi 13.6.. So aku bleh kuar wad, dengan syarat kene bawak baby checkup darah setiap hari.. Esoknya after kuar wad, aku pi lagi amik darah, turun lagi jadi 12.5... Lusa amik lagi, haaa.. Result naik jadi 16!!!... Masuk lah wad lagi utk kali kedua... Stress? Toksah nak cakap laaa... Nangis lahi utk kesekian kalinya...dah la duk wad sorang2 ngan baby.. Suami takbleh teman.. Menangislah aku sorang diri.. 

Nasihat no.3: jaga emosi, banyakkan dengar alunan AlQuran... Utk bg hati tenang.. Ingat korang tu dalam pantang, bdn lemah.. Nanti tak pasal2 meroyan plak.. Nauzubillah.. Time ni peranan suami amatlah penting.. Bg support, pujuk..dan jgn sekali2 marah kat bini.. Org pompuan ni after bersalin hati cepat tersentuh, so kalau bini nangis ke, peluk..pujuk.. Bg kata2 smngt.. 

Warded satu mlm... Jaundice jadi 14.1... So boleh balik umh... Masa tu bby kalo tak silap dah dekat 10 hari.. So after tu rutin aku la dok hntr baby amik darah.. Kesian tau dengar dia nangis tiap kali kne cucuk kt tumit.. Result up and down.. Dari setiap hari, jadi 2 hari sekali... Result still above 10... Dekat2 2 minggu still gitu jer.. So bermulalah episod prolonged jaundice anak aku.. Sbb still kuning after 14hari.. Dari amik kt tumit, tukar amik kat tangan.. Haa yg ni aku nangis lagi.. Terpekik terlolong humaira kne cucuk kt tangan.. Org tua pun sakit, apatah lagi baby ..huhu.. Reading? 13.5... Adoiii.. Still tak turun.. So doc bg lagi 2 mggu.. Ak dtg, result stay 13.5... Doc ckp aku takyah datang dah... Sbb dah ok.. Aku jd doubt la.. Bkn bawah 10 ke baru ok.. Tkpa lah kalo gitu.. Aku pun teruskn bf baby.. Sambil tu ada gak ikut petua org tua2... 

Apa yg membimbangkn, aku tgk muka, dada dan mata humaira still kuning2.. Risau sgt, smpai ak pegi lg jmpa doc... Tengok2 reading dia 14.2.. Naikkk.. Huhuhu.. So doc suggest datang jmpa utk hari ke 21, 28... Reading naik turun.. Lebih sbulan still tak turun.. Doc decide ambik drh baby utk analysis hati, thyroid dan lain2.. Dlm masa yg sma still kne check lagi.. Masa tu aku jd sedih sgt.. Dok dengar mcm2 petua.. Aku mnum susu kambing n bf baby stiap sejam.. Dan akhirnya aku cuba gak la bagi titisan anggur hijau sebiji sehari... Reading jadi 11.3... Dan 2 mggu slps itu, pada hari ke 45, result terus drop jadi 4.6... Syukur ya Allah . Akhirnya humaira bebas dari jaundice.. Result darah dan urine humaira tak keluar lagi.. Result tu just utk analysis kenapa humaira kene prolonged jaundice.. Agak risau juga kalau di sebabkn mslh hati.. 

Dan masa result darah keluar, aku dah pun balik ke johor.. Mak aku tolong ambilkn result.. Alhamdulillah, semuanya normal.. Cuma result urine jer belum kuar lagi.. Harapnya normal lah, sbb kalau ade mslh hati/urine, kencing baby kaler teh pekat.. Tp kaler kencing humaira jernih dan kdg2 very light yellow.. 

So kepada ibu2 muda... Janganlah risau sangat yer.. Kdg2 punca baby prolonged jaundice ni di sbbkan susu ibu sendiri.. Ade sesetengah org stop bg bf, then bg formula.. Mmg kuning turun.. Macam doc yg rawat baby aku, anak dia 2 bulan setengah jaundice.. Jadi jgn terlalu risau.. Keep bg susu ibu dengan lebih kerap.. Mcm aku minum susu kambing, jgn bg kat anak taw, ibu yg minum... Dan aku ade bg titisan anggur hijau kat baby, petua kawan.. Dan sentiasa la bdoa yg terbaik untuk anak.. 

Result mmg akan naik turun pd awal nye.. Mmg ade sesetemgah org turun jer .. Tp klo prolonged jaundice ni gitu la.. Naik tueun naik turun.. Crucial part is masa baby bawah 2 mggu.. Mmg tkbleh tinggi reading, sbb takut efek pada otak bayi.. Sbb tu tinggi sikit doc suruh warded.. 

To all moms out there, keep bf.. Dan jgn risau, kuatkn smgt, nanti once baby dah bebas jaundice, kite akan rasr sgt lega dan bersemangat kembali.. 

Ok gtg... Baby dah uwekkk.. Haha.. 












No comments:

Post a Comment

cakap2 kamuu